تبلیغات
مرکز آموزش مشکلات یادگیری شهرستان الشتر - اختلال ریاضی
مرکز آموزش مشکلات یادگیری شهرستان الشتر
سه شنبه 22 اسفند 1391 :: نویسنده : حمید آذرنیا

تعریف اختلالات یادگیری ریاضی

هرگاه سخن از اختلالات یادگیری دانش آموزان به میان می آید باید از مجموعه دانش آموزان آن کسانی که بواسطه معلولیتهای دیداری ،شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی های ذهنی یا کسانی که به علت محرومیت های محیطی ،فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده اند را جدا کنیم.

منظور ازناتوانی یادگیری ، اختلال در یک یا چند فراِیند روانی پایه، نحوه بهره گیری فرد از روشهای پردازشی مغزی در کارکردهای خاص مغز است، که خود را به شکل عدم توانایی در شنیدن و گفتن و خواندن و نوشتن و متراکم کردن افکار و باز خوانی آنها در نیم کره راست مغز و انجام محاسبهای کوتاه و یا نسبتاً قابل توجه در نیم کره چپ مغزی عنوان کرد.

تعداد زیادی از دانش آموزان مقاطع ابتدایی – راهنمایی و دبیرستان ، در یادگیری دروس ریاضی دچار مشكل هستند و با اینكه به اندازه ای دانش آموزان همسان خود تلاش می كنند ، پیشرفت مورد نظر را ندارند.

پند و اندرز دادن ، مهم بودن درس ریاضی – سرزنش و مؤاخذه – مقایسه كردن دانش آموز با دیگر دانش آموزان – نسبت دادن لقبهایی مانند : تنبلی – بی استعدادی ........ – تكرار ضعف در پایه – تنبیه ، محروم كردن ، استخدام معلم خصوصی – تكرار درس.و... به كارگیری این موارد كمكی به دانش آموزان نمی كند و ممكن است در بعضی مواقع از لحاظ درسی و روانی با مشكلات بیشتری بوجود آورد.

ناتوانی ریاضی  عبارت است از اختلال در تواناییهای ریاضیات كه در اثر آسیب فرایندهای رشدی مراكز مغز كه زمینه رشد تواناییهای ریاضی است،بوجود می آید.

بایستی به این نكته توجه داشت كه ناتوانی ریاضی  كلا به ضعف در عمل محاسبه اشاره نمی كند، بلكه عبارت است ازنقص درمهارتهای ریاضیات وحتی وسیعتر از آن. كودكان مبتلا به اختلال در ریاضیات معمولا در زمینه درك روابط فضایی دچار مشكل شدیدند.در بررسی دشواریهای ریاضی این گروه از كودكان، باید به مشكلات درك بینایی و تفكر نیز توجه شود.

گاهی اوقات عوامل غیر مستقیمی ،مانند بی توجهی و دشواری در خواندن، به ویژه برای حل مسائلی كه به صورت تشریحی بیان می شودسبب دشواری در حل مسائل ریاضیات می گردد

مهارتهای مورد ملاحظه در اختلال ریاضی

1.  مهارتهای پیش نیاز : قابلیت تسلط یافتن بر تكالیفی است كه نماینده مفاهیم پیاژه ای از قبیل نگهداری ذهنی ،ثبات ، پایداری و نظایرآنهاهستند.  

۲.  مهارتهای محاسبه : به توانایی جمع ،تفریق،ضرب و تقسیم كردن اطلاق می شود.

۳.  استدلال  :عمدتا مربوط می شودبه حل كردن مسائل در داستانها.

۴.  هندسه : با اندازه گیری خطوط،زاویه ها،سطح و حجم و بارابطه آنها با یكدیگرسرو كار دارد

1- اختلال ریاضی كلامی:

این اختلال با نارسایی در سطح كلامی مقادیر، تعداد اشیاء، نمرات وعملكردهای ریاضی مشخص می شود.برخی از افراد آسیب دیده ،قادر به نشان دادن ارقام عددی كه به آنها گفته می شوند نیستند.اگرچه آنها قادر به خواندن و نوشتن اعداد گفته شده هستند اما توانایی نامیدن  اشیا ارائه شده یا ارزش ارقام نوشته شده را ندارند .

2- اختلال  ریاضی تمرینی:

در چنین مواردی ، دستكاری ریاضی اشیای واقعی یا به تصور آمده دچار اختلال می شود.دست كاری ریاضی ،مجتمع كردن اشیا و برآوردكمیت ، بدون جمع كردن آنهاست.در چنین مواردی كودك،قادر به قرار دادن چوبها یا مكعبها به ترتیب اهمیت شان نیست.یا از بین دو چوب یا مكعب ، بزرگتر ،كوچكتر یا هم اندازه را نمی تواند تشخیص دهد.

3- اختلال ریاضی خواندن:

این اختلال با ناتوانی در خواندن نشانه های ریاضی (علایم -ارقام و اعداد) همراه است.در شدیدترین حالت كودك قادر به خواندن ارقام مجزا (یا علائم ساده عملیات(-،+،÷،×) نیست. در اشكال خفیف تر كودك نمی تواند اعداد چند رقمی را  بخواند(به خصوص وقتی یك صفر در وسط باشد) .در بعضی موارد كودك ارقامی را كه به نظر شبیه می رسند با هم اشتباه می كند(7 بجای 8) یا رقم اعداد را با هم جابجا می كند(13 بجای 31 ) .

4- اختلال ریاضی نوشتاری:

اختلال ریاضی نوشتاری، با عدم توانایی كودك در نوشتن عددی ارقام دیكته شده مشخص می شود.در برخی موارد كودك می تواند اعداد را بنویسد اما آنها را به صورت جداگانه یا وارونه می نویسد(مثلا 984 به صورت 900و 80 و 4) .

5- اختلال ریاضی ایده ایی:

این اختلال با ناتوانی در درك ، روابط ریاضی و انجام محاسبه ذهنی انجام می شود. در این حالت فرد قادر به نوشتن و خواندن اعداد هست اما قادر به درك آنچه خوانده و نوشته نیست.به عنوان مثال او عدد 9 را می خواند و می نویسد اما نمی داند كه 9 كمتر از 10 یا نصف 18 است.

6- اختلال ریاضی عملی:

در این مورد ، توانایی انجام عملیات ریاضی به طور مستقیم مختل است در بسیاری از مواقع آزمودنی قادر نیست چرایی یا چگونگی عملیاتی را كه انجام داده توجیه كند.

عوامل موثر در بروز اختلالات یادگیری

 

1-عوامل آموزشی، بخشی عمده از این اختلالات مربوط به نحوه تدریسی است که ارائه می شود،. به عنوان مثال با شخصی که سیر تحولات فکری او مسیری بصری را پیش می گیرد از زاویه سمعی به تدریس مشغول شد، اینجا است که بخش اعظم انرزی فرد در تصویر سازی صرف شده و بخشی دیگر به بازخوانی تصاویر به صورت انگیزشی و در نهایت انرژی خاصی برای فهم و استنباط و ارتباط با مفاهیم اندوخته شده قبلی موجود نیست، ایجاد فلات یادگیری در بازه زمانی ایجاد شده وبدین ترتیب اختلال یادگیری تا آستانه درد و یا کج فهمی پیش می آید و یا این گونه است تدریس کردن در محیطهای غیر آموزشی که بر می گرد به عدم رعایت بهداشت روانی در محیط های آموزشی خصوصی وغیره که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم .

 

2-عوامل فیزیولوژیک، بسیاری از متخصصان بر این باور تکیه دارند که علل اساسی و عمده اختلالات یادگیری آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه وارده به دستگاه عصب مرکزی است.

 

3-عوامل ژنتیکی، متخصصانی چون "واکر" و "کو ول" و" ولف" در تحقیقات خود به الگوهای خانوادگی وراثتی پی برده اند. آنها بر روی دو قولوهای همسان و نیز تاریخ خانوادگی نمونه های آماری مختلف به این نتیجه رسیده اند که عوامل وراثتی وژنتیکی یه عامل اختلالات یادگیری ریاضی هستند.

 

4-عوامل بیوشیمی، در این خصوص می توان گفت اختلالات گوناگون متابولیکی نسبت مستقیم خود را در اختلالات یادگیری در سنین نوجوانی بارها نشان داده اند، خصوصاً اگر به تغییرات هورمونی و متابولیکی دوران گذار سنی از نوجوانی بنگریم خواهیم دید که در سنین بلوغ، بیشترین نوسانات یادگیری ملاحظه می شود.

 

5-عوامل ناشی از دوران بارداری مادر، بررسی های انجام شده برخی از محققان نشان می دهد که عدم تناسب نوع خون مادر با جنین و اختلالات در ترشحات داخلی مادر در زمان تغذیه جنین، قرار گرفتن در برابر اشعه ها خصوصاً اشعه های تعیین جنسیت، همچنین عوارض ناشی از استفاده داروهای تجویزی در این دوران می تواند در بروز اختلالات یادگیری کودک موثر باشد.

6-عوامل ناشی از زایمان های غیر عادی، تقریباً همگی نوزادانی که کمتر از نه ماهگی متولد می شوند ویا اینکه دچار کم وزنی هنگام تولد هستند، ویا موارد غیر عادی دیگر نظیرتولددوقلو ها، ویا تولد با پا، دچار اختلالات یادگیری حسابی ویا کلامی می شوند. البته میزان این اختلالات بسیار کم و در سنین بالاتر کم اهمیت جلوه می کند

7-عواملی نیز بعد از تولد نوزاد موجود است، که به اختلالات یادگیری تاثیر می گذارند،این عوامل عبارتند از مسمومیت سرب،نارسایی تغذیه مانند شیر نداشتن مادر بعد از زایمان و محرومیتهای بهداشتی و محیطی دیگر.

 

 روشهای تشخیص ناتوانی ریاضی

- سطح پیشرفت تحصیلی در حساب را تعیین كنید:

با استفاده از آزمون های پیشرفت تحصیلی و آزمونهای معلم ساخته می توان میزان پیشرفت دانش آموز را تخمین زد در حین اجرای آزمون به مشاهدة دانش كودك دربارة قوانین و حقایق بنیادین، عملكرد او در حل مسایل و اعمال ریاضی (چهار عمل اصلی) و رویكردهای او نسبت به حل مسئله بپردازید.

- ناهمخوانی های موجود بین توان بالقوه و پیشرفت تحصیلی را مشخص كنید:

با مقایسة سطح پیشرفت تحصیلی كودك با توان بالقوة تخمینی او برای یادگیری می توان مشخص نمود آیا كودك بالاتر از حد توان بالقوه اش پیشرفت كرده، هم سطح با آن و یا پایین تر از آن پیشرفت كرده است. برای مثال یك كودك 9 یا 10 ساله معمولاً در كلاس چهارم درس می خواند. خواندن و محاسبه كردن او هم باید در سطح كلاس چهارم باشد اگر این كودك مثل یك شاگرد كلاس اول یا دوم محاسبات ریاضی را انجام دهد و در حد كلاس سوم یا چهارم بخواند معلوم است كه هوش متوسطی دارد و می توان او را یك كودك دچار ناتوانی یادگیری در ریاضیات در نظر گرفت.

- خطاهای كودك را در محاسبات ریاضی و استدلال معین كنید:

قدم بعدی عبارت است از مطالعه عملكرد كودك در تكالیف ریاضی برای این منظور مفید است انواع خطاهایی كه كودك مرتكب می شود و روش هایی كه برای حل و محاسبة مسائل ریاضیات به كار می برد معین و مشخص شود.

خطاها را می توان از طریق فنون غیررسمی از قبیل تجزیه و تحلیل خطاها در تكالیف ریاضی نوشتن، كار روی تخته سیاه سئوالات شفاهی، مشاهدة معلم، استفاده از فهرست بررسی رفتاری و آزمون های معلم ساخته، معین كرد.

- عوامل دخیل را تعیین كنید:

زبان: زبان با پیشرفت تحصیلی در مفاهیم حسابی، عملیات حسابی ارتباط دارد كودكان باید یك خزانة لغت عددی برای خود ایجاد كرده و تكامل بخشند تا بتوانند مفاهیم اندازه، زمان، عدد و نگهداری ذهنی را بفهمند و مورد استفاده قرار دهند.

كودكانی كه مشكلاتی در حافظة شنوایی و بینایی خود دارند برای به خاطر آوردن آنچه دیده یا شنیده اند مشكل دارند.

توجه: رفتار توجهی می تواند توسط وقایعی كه در محیط زندگی كودك رخ می دهد با شرایط و موقعیت جسمی او دچار اختلال شود.

در بعضی موارد، مشكلات حافظه می توانند به یك وجه حسی خاص، یك نوع تكلیف ویژه یا شرایطی باشند كه قبلاً رخ داده، در حال رخ دادن، و یا بلافاصله پس از رفتار بی توجهی رخ خواهد دا

شكست در تمركز توجه می تواند باعث اختلال در یادگیری مفاهیم و مهارتهای حسابی شود.

 

 

 

 

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : تیمور چراغی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :