تبلیغات
مرکز آموزش مشکلات یادگیری شهرستان الشتر - علل و عوامل مشکلات یادگیری دانش آموزان
مرکز آموزش مشکلات یادگیری شهرستان الشتر
سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 :: نویسنده : عارفه قیاسی

علل و عوامل مشکلات یادگیری دانش آموزان

کلمه ناتوانیهای یادگیری برای اولین بار توسط ساموئل کرک ودر سال 1962 بکار برده شد.در آن زمان چنین کودکانی اغلب به عنوان آسیب دیده خفیف مغزی،کند آموز،،نارساخوان و...نامگذاری شده اند که هر یک از این اصطلاحات با محدودیتهایی همراه بود.

تاریخچه مشکلات یادگیری: در سال 1950 به بعد توجه روانشناسان وپزشکان به گروه خاصی از دانش آموزان معطوف شد که از نظر جسمی ومغزی دارای هیچ گونه عارضه مشخصی نبودند ولی در یادگیری مشکل داشتند.در اینجا به نظریه های مختلف در مورد یادگیری می پردازیم.

نظریه های مطرح شده در مورد مشکلات یادگیری:

1-نظریه غلبه طرفی مغز(یک نیمکره مغزی فعالتر است)

2-نظریه شناخت گرایان(کودکان سعی دارند از تواناییهای غیر کلامی خود برای انجام تکالیف درسی استفاده کنند).

3-نظریه روانکاوان:کودک دچار اختلال یادگیری در انجام تکالیف خود ناکام می ماند واحساس شکست می کند.

4-نظریه کوتاهی دامنه توجه(نقص توجه یا کم دقتی)

5-نظریه فرابری آگاهیها:انسان نمونه بردار آگاهیها ومحرکهای پیرامون خودش است ومرتباَ تجربه کسب می کند.

6-نظریه تاخیر در رشد:دانش آموز دچار اختلالات یادگیری کند تر از همسالان خود آگاهیها ومحرکهای محیطی را در زمینه خاص جذب می کنند.این کودکان ممکن است دارای مهارتهای وتواناییهای بهنجار باشند که احتمالاَ ناقص نیستند ولی رشد کافی نکرده اند.

7- نظریه ضایعات خفیف مغز

8-نظریه چند عاملی:این نظریه معتقد است که کودکان دچار اختلالات یادگیری می بایستی به گروههای مختلف تقسیم شوند ،تا نظریه های مختلف هر کدام ، یک گروه از این کودکان را شامل شود.

شیوع اختلالات یادگیری:میزان شیوع این اختلال در مدرسه در حدود 3تا 15 ( وطبق نظر عده ای دیگر از کارشناسان بین 4 تا 12)درصد می باشد.ناتوانی یادگیری در پسرها 4 تا 8 برابر بیشتر از دخترهاست.حدود 30% از کودکان بیش فعال دارای ناتوانی یادگیری هستند حال آنکه حدود 40% بچه های دارای ناتوانی یادگیری بیش فعال می باشند .

تعریف ناتوانی های یادگیری: ناتوانی های یادگیری به معنای وجود اختلال در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه(دقت-ادراک-تشخیص-حافظه) بوده که به فهم یا استفاده از زبان نوشتاری ویا گفتاری مربوط می شود.ومی تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن،فکر کردن،صحبت کردن،خواندن،نوشتن،هجی کردن ویا ریاضیات ظاهر می شود.

علل مشکلات یادگیری:

۱- عوامل آموزشی:

1- تدریس ناکافی و ناصحیح به کودکان.

2- عدم فراگیری معلم از مهارت های لازم جهت تدریس درسهای پایه در مدارس.

3- توقعات فوق العاده بالا یا فوق العاده پایین معلمان.

4- برنامه ریزی و طرح برنامه ی آموزشی ضعیف.

5- عدم فعالیتهای برانگیزنده(نداشتن انگیزه).

6- تدریس عملی ناصحیح.

7- عدم آموزش مهارت های اجتماعی ، یادگیری و حرکتی و جسمی وعدم پرداختن به یادگیری های زبان شفاهی

8- استفاده نادرست از روشها و مداد و برنامه درسی

۲-عوامل محیطی :

عوامل محیطی بسیاری وجود د دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد .

- تغذیه بهداشت سلامتی:انگیزش ضعیف توجه ناکافی و ضعف در انجام کار بر اثر گرسنگی و وجود رنگ ها و مزه های مصنوعی در غذاها طبق نظر فاین گولد روی تحرک بیش از حد کودک موثر است .سرماخوردگی مزمن ، مشکلات تنفسی ، آلرژیها و … در ناتوانی یادگیری کودک موثر است .سقوط ، آسیب دیدگی مغزی ، ضربه وارد به سر و … در ناتوانی یادگیری موثر است .

- تحریک حسی:کودک در حال رشد نیازمند درون دادهای حسی است تا درباره محیط و خود و هر دو بیاموزد یعنی کودک به تجربه هایی نیاز دارد تا بیاموزد که چگونه بیاموزد .

- تحریک زبانی:زبان به واسطه ی نقشش در تفکر و یادگیری سایر مهارتها در محیط زندگی کودک جایگاه ویژه ای دارد و ممکن است ناتوانی کودک از نبود مدل های درست در اوایل رشد وی در زمینه گفتار و زبان ٬سرچشمه گرفته باشد .

- رشد اجتماعی و عاطفی:بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری مضطرب ، نامطمئن و بی اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با فقدان امنیت طبیعی ،کمبود محبت و عدم پذیرش در منزل و محیط مدرسه پیوند داشته باشد .

۳- عوامل روانی:امکان دارد کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در عملکردهای روانی پایه چون ادراک ، حافظه و دقت٬اختلال داشته باشند .

۴- عوامل فیزیولوژیکی:بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ناتوانی های یادگیری آسیب دیدگی مغزی ، شدید یا جزیی و صدمه وارده به دستگاه عصبی وسیستم اعصاب مرکزی است .

۵-عوامل ژنتیکی:شواهدی در دست است که نشان می دهد ناتوانی های یادگیری احتمالا در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود در واقع عوامل ژنتیکی در شمار وسیعی از ناتوانی های یادگیری نقش دارد .

۶- عوامل بیوشیمیایی:اختلال های گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند مثل هایپوگلیسمی ، کم کاری تیروئید و …

۷- عوامل قبل از تولد(بیماریهای مادر٬ ضربه های وارده به شکم مادر و...) ، هنگام تولد(کمبود اکسیژن و خفگی نوزاد٬وارد شدن ضربه به سر نوزاد و...) و بعد از تولد( انواع بیماریها مانند مننژیت و...ضربه های وارده به سر و تصادفات ٬سوء تغذیه٬مسمومیتهای غذایی و دارویی و...)

۸- تاخیر در رشد:بندر ، جانسکی ، لانگ فودو... … اظهار می دارند که عدم ظهور علائم رشد برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است از تاخیر رشد برخی اجزای دستگاه عصبی مرکزی سرچشمه گرفته باشد که این گونه کودکان پس از بزرگتر شدن بر این مشکلات غلبه می کنند .(تاخیر در رشد یعنی کودکان مراحل رشدی را بخوبی طی نکرده اند مثلا: کودک بجای ۶ ماهگی ٬در ۱۰ ماهگی توانسته است که بنشیند. و یا در ۲ سالگی قادر به راه رفتن نبوده است و...)

۹- نقص جزیی در کار مغز (عملکرد مغز مشکل دارد ولی مغز سالم است)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : تیمور چراغی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :